Cinder | Bolo, nebolo dievča, ktoré raz stratilo nohu na plese

Vydavateľstvo: Ikar
Počet strán: 400 strán
Žáner:  Fantasy/Sci-fi / Young adult / Dobrodrúžne

Príbeh o Popoluške pozná už asi každý. Mladé dievča bez rodiny žijúca pod nadvládou zlej macochy a rozmaznaných sestier, očarujúci princ, prach, špina a popol- toto všetko skutočne nájdete aj v modernom prevedení, len nie v podobe, v akej by ste asi čakali... 

Celý príbeh sa odohráva v našej blízkej budúcnosti. Ľudia cestujú na vznášadlách, v domácnostiach vypomáhajú androidi a náš technický pokrok nepozná hraníc. Ako to už v rozprávkach býva, nie všetko môže byť iba ružové. Na Mesiaci žije nová rasa schopná ovládať myšlienky svojich podriadených, ktorá sa dennodenne vyhráža vojnou a smrteľná mor si na obyvateľoch vyberá svoju daň. 

Napriek tomu, že kniha je poňatá viac ako sci-fi, nemusíte sa báť prehnaných technických opisov, nových názvov a nezapamätateľného prostredia. Marissa Meyerová vytvorila originálne a príjemne prepojenie klasickej rozprávky a apokalyptického sveta. Veci nezlučiteľné dokopy tu zapadajú do seba a vytvárajú pútavý a napínavý príbeh o priateľstve a sebaobetovaní. Áno, čítate dobre. Napriek klasickej predlohe by som Cinder nenazvala romantickou. 
"Je jednoduchšie presvedčiť ostatných, že si krásna, ak sama tomu uveríš, no zrkadlá majú tú nemilú vlastnosť, že ukážu pravdu."
Čo si teda predstaviť pod pojmom moderná Popoluška? Čo tak kyborga? Cinder si za svoj krátky život vytrpela dosť. V detstve prežila nepeknú haváriu, po ktorej jej značnú časť tela museli nahradiť robotické protézy. Z časti človek, z časti robot. Škaredá hračka prírody a nenávistné a pohŕdavé pohľady okolia jej to nikdy neprestanú pripomínať. Byť robotom má svoje výhody. Cinder je najlepší mechanik v okolí a o zákazníkov nemá núdzu. Vo svojej malej dielni sa doteraz, okrem samoty, mohla obávať len dvoch vecí- vojny s Měsíčňany a nevyliečiteľnej smrteľnej choroby- letumózy. Jej život sa prevracia naruby v momente, keď do obchodu vstupuje princ Kai s
netradičnou požiadavkou a jej jediná ľudská priateľka je odvedená do karantény po nakazení smrteľným morom. Matka zo smrti svojej dcéry obviňuje Cinder a daruje jej telo na výskum, čo je „pocta,“ z ktorej sa nikto nikdy nedostal živý. 
"Ešte aj budúce príbehy začínajú slovami: Kde bolo, tam bolo..."

Ak vám tento nápad znie hocijako šialene, verte mi, že ja som to cítila rovnako. Popoluška a kyborg znie prinajmenšom hlúpo, no od tejto knihy som čakala veľa. Vedela som, že séria je pomerne populárna a rýchlo som pochopila prečo. Kniha je sama o sebe veľmi dobre čitateľná. Za deň prejdete desiatky strán a čas vám utečie ako voda. Cinder je príbeh, ktorý sa číta doslova sám. Dejovo kniha nie náročná a záver hádam uhádnete rýchlejšie, ako ho vedela autorka. V tomto prípade to vôbec nevadí. 
Napriek tomu, že väčší spád kniha dostáva až za prvými sto stranami, nemôžem tvrdiť, že Cinder si ma nezískala už v úvode. Nemalú úlohu na tom má asi aj hlavná hrdinka. Ťažký osud ani okolnosti ju neprinútili zúfať a utápať sa v sebaľútosti, ako býva zvykom v každej Young Adult. Jej čisto praktická povaha, chladná hlava a logika mi boli veľmi sympatické. Okrem toho oceňujem, že autorka nám dovolila nazrieť aj do jadra iných postáv. Nové pohľady, zápletky, myšlienky, to všetko ozvláštňuje a dotvára dej. Ak by som knihe mala niečo vytknúť, tak celkový dojem, ktorý kniha zanecháva. Cinder je oddychové čítanie, nesnaží sa zapôsobiť na city ani vzbudzovať empatiu. Celý príbeh sa dá prečítať s nadhľadom bez hlbšieho ponorenia. Pre náročnejších čitateľov tu nečakajú dlhočízne monológy ani krásne úvahy na presýtenie duše. Myslím, že je to dielo, ktoré stojí za prečítanie. V mojej domácej knihovníčke preplnenej fantasy je táto jediná o robotoch, androidoch a kyborgoch. A určite je jediná o kiborgovi, ktorý na plese stratil nohu...

Čítali ste niekto túto knihu? Aký je váš názor na ňu? Aká je vaša Obľúbená/nenávidená postava a prečo? Odporučili by ste ju niekomu? 
 Ako hodnotíte moju recenziu? Napíšete mi to do komentára! :)
Teším sa na váš názor!
  Epilóg pre záujemcov: Možno ste si všimli, že som pár dní vypadla. Dúfam, že mi odpustíte, pretože miesto seriálom a knihám som dala prednosť naozaj skutočným ľuďom, za čo sa dožadujem pochvaly! :) Dnes je to Recenzia na Cinder. Dúfam, že sa vám páčila. Ak áno, nezabudnite mi zanechať nejaký pekný komentár. Ak chcete dostávať novinky z blogu, prihláste sa na odber cez GFC,  Google+ alebo bloglovin.  Teším sa na vás pri nasledujúcom článku a zatiaľ sa majte!
Vaša priateľka Viallen

Menovky: , ,